Ve dnech 28.8. a 29.8. jsem se zúčastnil společného jednání vedení české Sněmovny a polského Sejmu.
Česká delegace: předseda Sněmovny Radek Vondráček(ANO), místopředsedové Tomáš Hanzel(ČSSD), Tomio Okamura(SPD), Vojtěch Pikal(Piráti) a další
Polská delegace: maršálek Sejmu Marek Kuchciński(PiS), vicemaršálkové Ryszard Terlecky(PiS), Beata Mazurek(PiS), Malgorzata Kidawa-Blońska(OP), Barbara Dolniak(.N), Stanislaw Tyszka(K'15) a další a další.
Při pracovní večeři 28.8. jsem byl posazen vedle vicemaršálka Stanislava Tyszka a porovnávali jsem si české a polské zkušenosti s přímou demokracií (mají větší, ale výsledky nejsou valné), mediálním prostorem a fungováním veřejnoprávních médií (jsme na tom lépe).
Při samotném jednání se diskutovali následující okruhy;
1) "Jak intenzivně rozvíjet parlamentní spolupráci"
- asi by se mohli setkávat příslušné výbory nad předem vytyčeným tématem, možnost zapojení moderních technologií (telekonference)
- diskutována též možnost společných zasedání Evropských výborů, či jejich spolupráce v oblasti posuzování přicházejících materiálů a otázkách subsidiarity
2) "Aktuální otázky v česko-polských vztazích"
- Negativní obraz polských potravin na českém trhu a otázka dvojí kvality potravin na evropském trhu - bude iniciována společné zasedání Zemědělských výborů (připomněl jsem že máme též spotřebitelský podvýbor, který se těmito otázkami zabývá a neměl by být opomenut.) [Toto téma velice dominovalo diskuzi z polské strany]
- Lepší přeshraniční spolupráce záchranných složek
3) Infrastruktura, rozvoj komunikací (dostal jsem přiděleno pár dní před odjezdem, díky všem co spolupracovali na materiálech)
- Zdůraznil jsem nadregionální význam našich severojižních spojení, s tím, že bychom se měli společně s dalšími zasadit, aby se na ně myslelo v dalších finančních rámcích.
- Silniční oblasti, my postupujeme v budování pomaleji, chybí nám legislativa pro liniové stavby
- Měli bychom též společné postupovat při revizi směrnice o vysílání pracovníků
- Železniční spojení se budují, velký potenciál má spojení Gdyňa - Graňsk -Varšava - Katovice - Ostrava - Brno - Vídeň, kde prakticky chybí jen Katowice - Ostrava
- V oblasti letecké dopravy byl zmíněn zájem o nové linky např Gdaňsk - Karlovy vary. Upozornil jsem, že chybí dohoda o spolupráci při poskytování navigačních služeb (míč na polské straně), což by mohlo nové linky zjednodušit.
- V oblasti vodní se zmiňovalo splavnění Odry do Ostravy, zmínil jsem že studie proveditelnosti by měla být hotová v lednu a je tam přírodně hodnotná oblast meandrů Odry a otevřeným otázkám hospodaření s vodou u nás se stavíme k otázce zatím zdrženlivě, i vzhledem k očekávané vysoké ceně.
- Bylo navrženo, abychom vyslali zástupce z výboru pro Dopravu na summit v Krynici (?)
- poděkoval jsem, za to, že prvním soukromým osobním dopravcem na polské železnici je Česká společnost LEO Express
4) Změny a budoucnost EU
Toto byl diskuzně nejživější panel, kruhově se v něm vracelo k dříve řešeným otázkám.
Podpořil jsem myšlenky, že není možno stavět dvě Evropy (vícerychlostní, středo-východní a západní) - pak nebude Evropa žádná. Máme jednu Evropu a na její podobě musíme pracovat společně. Shoda byla, že bez rozmanitosti nemůže být vývoj.
Diskutovalo se rozšiřování V4 o Rakousko(SPD) vs hledání partnerů pro vyjednávání v okolí V4 i napříč Evropou
Připoměl jsem, že kromě kořenů žido-křesťanským máme i společné kořeny např. řecké filosofie.
Zvedla se otázka € a vyvádění kapitálu z našich zemí.
Otázky Vyvádění kapitálu nebo Budoucího směřování Evropy byly vypíchnuty jako vhodné právě pro budoucí společné jednání na úrovni výborů.
Evidence kontaktů a schůzek Pirátské strany. API je na evidence-api.pirati.cz. Používá systém Open Lobby.
Podněty a připomínky pište na pirátském fóru. Kontakt na správce: jan.bednarik@pirati.cz