Na požádání došlo na ÚV k setkání s Jiřím Grundem z Asociace provozovatelů mobilních sítí
Tématem setkání byly zejména otázky národního plánu obnovy a připravenosti MPO ve věci realizace komponent týkající se 5G resp. spuštění projektů.
Národní plán obnovy – komponenta 1.3.
NPO obsahuje dvě investice podporující rozvoj sítí 5G s předpokládaným aktivním zapojením členů APMS:
• 1.3.4 Dokrytí 5G koridorů a podpora rozvoje 5G (alokace 700 mil. Kč); tato investice se dále člení na
3 aktivity (5G koridory, opakovače, C-ITS)
• 1.3.5 Podpora rozvoje mobilní infrastruktury sítí 5G v investičně náročných bílých místech na venkově
(alokace 300 mil. Kč)
Obě aktivity nesmí být v rozporu s tzv. rozvojovými kritériemi podle podmínek aukce kmitočtů 5G.
1.3.4 Dokrytí 5G koridorů a podpora rozvoje 5G (alokace 700 mil. Kč)
Aktivita 1: Dokrytí minimálně 210 km železničních koridorů (dotace do výše 350 mil. Kč)
▪ Podle podmínek aukce kmitočtů 5G mobilní operátoři musí cca do února 2025 pokrýt všechny hlavní
železniční koridory signálem 5G (úroveň signálu musí být -117 dBm);
▪ Tato úroveň signálu 5G se nejeví dostatečná pro železniční koridy, neboť dochází k významným
útlumům signálu ve vagónech s ohledem na jejich konstrukci, a proto je v NPO předmětná aktivita
s cílem zahuštění základnových stanic (dále jen „BTS“) dosáhnout vyšší úroveň signálu, tj. -83 dBm;
na zahuštění BTS budou poskytnuty veřejné zdroje z NPO; plánuje se zahušťovat BTS v koridorech
Praha-Olomouc-Ostrava a Česká Třebová – Brno.
▪ V současnosti se čeká na předložení všech dat o BTS, aby ČTÚ byl schopen namodelovat obě varianty
pokrytí výše uvedených koridorů, tj.:
pokrytí koridorů vyplývajících z podmínek aukce kmitočtů 5G,
pokrytí koridorů s využitím veřejných zdrojů nad rámec podmínek aukce
▪ Další kroky:
provedení 30denní veřejné konzultace, zda poskytnutí dotací nenaruší hospodářskou soutěž,
předložení EK žádosti o notifikaci veřejné podpory
vypracování výzvy A + výzvy B pro dotování výstavby BTS v ochranném pásmu železnice (pro
Správu železnic jako příjemce, prostřednictvím SFDI) a mimo ochranné pásmo (pro ostatní
smluvní dodavatele BTS mobilních operátorů);
Aktivita 2: Vybavení minimálně 350 vagonů opakovači signálu 5G (dotace do výše 300 mil. Kč)
▪ Vagóny se chovají jako Faradayova klec, tj. tlumí průnik signálu.
▪ Dotace bude směrována pro železniční dopravce v rámci osobní dopravy.
▪ V současnosti se sbírají podklady pro vypracování žádosti o notifikaci; předpokládá se, žádost
o notifikaci bude předložena EK současně s výše uvedenou žádosti o notifikaci veřejné podpory.
▪ Řeší se aktivní účast MD na realizaci této aktivity.
Aktivita 3: Vybudování kooperativního inteligentního transportního systému (C-ITS) (dotace do výše 50 mil.
Kč)
▪ C-ITS bude vytvořen jen na vybraném úseku koridoru; C-ITS bude výhradně pro potřeby odzkoušení
a testování pro potřeby železnice, dopravců a mobilních operátorů (např. vlaková souprava ovládá
železniční přejezd včetně zastavování vozidel s autonomním řízením).
▪ Předpokládá se, že Správa železnic bude příjemcem dotace.
▪ Práce na aktivitě budou zahájeny fakticky až po pokrytí signálem 5G vybraného úseku koridoru.
▪ Řeší se aktivní účast MD na realizaci této aktivity.
1.3.5 Podpora rozvoje mobilní infrastruktury sítí 5G v investičně náročných bílých místech na venkově
(alokace 300 mil. Kč)
Aktivita: Vybudování a uvedení do provozu min. 120 ks BTS
▪ Mobilní operátoři musí podle podmínek aukce kmitočtů 5G cca do února 2031 pokrýt 99 % obyvatel
v okresech a 90 % území okresů ČR.
▪ Pokrytí signálem 5G s využitím dotačních prostředků se nebude započítávat do výše uvedených
kritérií. Tímto řešením se minimalizuje kolize s tzv. rozvojovými kritériemi aukce kmitočtů 5G a
nebude existovat potřeba žádat EK o notifikaci veřejné podpory a bude se postupovat podle čl. 52a
GBER tzv. blokové výjimky.
▪ ČTÚ požádal mobilní operátory o předložení lokalit, kde neplánují výstavbu BTS pro pokrytí signálem
5G, aby mohly být identifikovány místa, do kterých může být směřována dotace, následně bude
uskutečněna veřejná konzultace.
Závěrem lze uvést, že uvedené investice 1.3.4 a 1.3.5 jsou komplikované, u problematiky 5G koridorů se
kromě MPO a ČTÚ, musí aktivně zapojit MD, SFDI a Správa železnic, takže „vyladění“ zájmů jednotlivých
stran, včetně členů APMS, není snadné. MPO se potýká s nedostatečnou personální implementační
kapacitou a stejný aspekt zmiňuje i MD.
Pro úplnost je třeba uvést, že již delší dobu pracuje APMS a Správa železnic na uzavření vzájemné rámcové
dohody o sdílení infrastruktury Správy železnic pro budování mobilních sítí; tato dohoda by měla být obecná
a netýkat se jen dotačních titulů.
Evidence kontaktů a schůzek Pirátské strany. API je na evidence-api.pirati.cz. Používá systém Open Lobby.
Podněty a připomínky pište na pirátském fóru. Kontakt na správce: jan.bednarik@pirati.cz