Na základě mé písemné žádosti o připomínky předsedy NS k připravovanému projektu karty soudce jsem dostal velmi podrobne pripominky a vyhrady, ktere jsme v Brne osobne prodiskutovali.
Osobní schůzka s panem Fialou a paní Vinkelhoferovou z A2LARM, kteří chtějí na půdě poslanecké sněmovny uspořádat seminář o klimatické změně. Nedošlo ke konkrétní domluvě. Dodají podklady a bližší představu o semináři e-mailem.
Krátká schůzka s majitelem lomu o budoucím využití tohoto pozemku a možné spolupráci s městem.
Na mou žádost a po změně z původního termínu z 27.8. na 20.8. jsem se s kolegou Radkem Holomčíkem zúčastnil schůzky s panem prezidentem Milošem Zemanem (dále jen prezident) v Lánech. Schůzce byl pravděpodobně z důvodu vyrovnání „početní převahy Pirátů“ přítomen i vedoucí kanceláře prezidenta Vratislav Mynář.
Během hodiny jsme probrali tato témata:
Vláda a volby:
a) Prezident potvrdil, že ve věci obsazení vedení ministerstva kultury a nejmenování kandidáta ČSSD po odstoupení pana Šmardy akceptuje v podstatě jiné jméno, které mu sociální demokracie předloží. (Dle mého názoru tento postup potvrzuje osobní problém prezidenta s konkrétní osobou kandidáta, který nemá nic společného s hradem oficiálně komunikovanými důvody)
b) Prezident sdělil názor, že ani v souvislosti s ministerstvem kultury ani z jiných důvodů, které zaznívají (evropské audity – paní Maláčová, rozpočet – pan Chvojka, paní Maláčová, IT rozpočet - předseda Hamáček) nepředpokládá, že by sociální demokracie odešla z vlády
c) K tématu předčasných voleb, které nastolil premiér Babiš v okurkové sezóně, se prezident vyjádřil jako k otázce čistě mediální..
d) Ve věci voleb do PS (kde vzhledem k tomu, že předčasné volby jako variantu neočekává) prezident sdělil, že po volbách by v prvních dvou pokusech pověřil vítěze voleb, v druhém pokusu pak druhého na pásce pokud by rozdíl 1. a 2. byl minimální a tento by disponoval většinou ve Sněmovně (tj. měl 101)
Rozpočet:
a) Prezident předpokládá schválení rozpočtu koaličními partnery, i když jsme mu sdělili, že rozpočet má zásadní problémy, neboť na jednotlivých resortech se sice proti původnímu návrhu přidává, ale například 400 mio na ministerstvo kultury je v podstatě částka kterou se rozpočet MK dostává na úroveň loňského roku.
b) Shodli jsme také na nehorázných finančních prostředcích vyplácených na základě špatných smluv v oblasti IT zakázek v oblasti vývoje, provozování a údržby.
c) Řešili jsme otázku hrazení sociálních služeb, kde peníze došly již v půlce tohoto roku a v příštím toto není reflektováno. Zde prezident upozorňoval na nedočerpané prostředky resortu, ale částku 6 miliard jsme rozporovali (projekty, které běží, ale placeny jsou až po ukončení, rezerva na IT systémy, kde se ale bojíme, že peníze budou utraceny starým způsobem, tedy 2 miliardy za šrot, který nefunguje), nikoliv dle pravidel a posunu ve smyslu Digitálního Česka.
NKÚ a digitalizace:
a) Probírali jsme kritiku obsaženou ve zprávě NKÚ o vývoji ČR v roce 2018, a to jak v oblasti sociální práce a bytové výstavby, tak i v oblasti nefunkčnosti a výkonu státní správy.
b) Řešili jsme zejména paradox, kdy postupem digitalizace (či robotizace úkonů, jak o nich hovoří prezident) procesů nedochází k reálnému zprůchodnění aparátu a zejména nedochází ke snižování počtu zaměstnanců státní správy v oblasti rutinních úkonů, ale naopak státní správa bobtná.
Lesy ČR:
a) Diskutovali jsme především otázku ekonomické situace státního podniku Lesy ČR. Z podniku bylo v posledních letech vyvedeno do státního rozpočtu cca 30 miliard korun (z toho významná část za ministrů financí z ANO) a to včetně 4 miliard, které měly sloužit jako rezervní fond pro pěstební činnosti. Podnik je díky těmto krokům v těžké provozní situaci a musí si brát kontokorent.
b) Chtěli jsme znát názor prezidenta na toto tunelování a také to, jak takovému nezodpovědnému hospodaření dle prezidenta předcházet. Prezident trošku zdráhavě odpověděl, že takové vyvádění peněz z rezervních fondů je hloupé. A vyzval nás, abychom donutili ministra zemědělství k tomu, aby se nová koncepce hospodaření státních lesů projednávala i ve sněmovním Podvýboru pro lesní hospodářství.
c) Tématem byl i náš návrh zavedení tzv. “Vlastnické politiky” pro podniky, které ovládá stát, jenž by po předložení sněmovně (slevili jsme na pasivní režim, nikoliv podléhající schvalování sněmovnou) definovali směřování těchto společností. Toto jsme navrhovali v novele nominačního zákona a koalice toto odmítla. Prezident v tomto směru nesouhlasil s formátem “vlastnické politiky státu”, ale preferoval by dle jeho vyjádření závazné koncepce rozvoje firem.
Venkov:
Závěrem jsme diskutovali o tématu rozvoje venkova. Prezident je toho názoru, že starostové obcí mají dost peněz na zlepšování životní úrovně na venkově ve smyslu konrétních projektů a například disponují pozemky, které mohou poskytnout za dobrých podmínek k výstavbě domků.
Shodli shodli na roli ministerstev, která by měla připravovat takovou politiku (legislativu) a podmínky (metodologii, projekty), aby čerpání peněz na konkrétní řešení bylo pro obce pohodlné.
Byl jsem přizván na setkání CzechInvestu se zástupci krajských inovačních center. Na této pracovní schůzce, která proběhla již po páté (já zde byl poprvé) jsme probírali přípravu Inovační strategie a struktury. Představil jsem svůj návrh na vylepšení, rozšíření struktury inovačních, startupových center v ČR o novou nejnižší úroveň. Vedle národní a krajské úrovně by přibyla úroveň regionální - okresní či ORPčková.
Podrobnosti se vyjednávají, tak je zde nebudu rozepisovat. Můj návrh byl k mé radosti přijat pozitivně a rozpracovává se do určité formy pilotu, který by se mohl spustit v příštím roce. Info dodám až s finálním zněním pilotu.
Informační schůzka na téma: letní akce neomezený internet.
Probírali jsme statistiky a zjištění, které T-Mobile získal z letní akce. Ptal jsem se na zatížení sítě, rozložení zájmu lidí o neomezená data, jak lidé datovali v zahraničí. Z pohledu mobilních dat lze říci, že síť T-Mobilu opravdu nápor neomezených dat u své zhruba jedné devítiny zákazníků zvládla. Lze tedy konečně opustit teorie o tom, že by to sítě nezvládly (tedy alespoň sítě T-Mobilu). Samozřejmě při běžném používání, které bylo po odečtení nejextrémnějších stahovačů něco přes 6 GB na člověka. Největší stahovači stáhli i přes 1000 GB dat a kdyby takto fungovali všichni, tak to samozřejmě síť nedá :-)
Každopádně i když ani zdaleka nejsem spokojený s cenou finální neomezeného balíčku (1275 Kč - osobně bych rád viděl viděl neomezená data i když budou třeba omezená rychlostí, někde kolem 600-800 Kč) je to minimálně výrazná změna v ceně i přemýšlení. Nejvyšší tarif stál před změnou 2500 korun za 60 GB. Čili snížení ceny o zhruba 50 % je změna velká a stanovuje to i pro konkurenci určitou novou pevnou hranici, která doufejme bude i díky zvýšení konkurenčního prostředí postupně dál klesat.
Řešili jsme témata:
Jaká je situace českého průmyslu.
Jak český průmysl ovlivňuje Evropa a svět.
Jaké jsou možné cesty vývoje českého hospodářství.
Jak lze z pohledu státu průmyslu pomoci a inovovat ho.
Jak je propojeno školství a celkově vzdělávání s budoucností hospodářství.
Kde brát inspiraci ke změnám a jak postupovat.
Které firmy jsou v ČR následováníhodné.
Schůzka byla veskrze informační a názorová. Ptali jsme se, odpovídali jsme.
Schůzka proběhla v rámci akce pořádané STAN v Mladých Bukách s tématem zádrže vody v krajině zaměřená na možnosti měst a obcí. Byla výrazně seznamovací. Řešili jsme mj. pohledy na politickou situaci v republice, kraji a na komunální úrovni.
Schůzka se týkala žádosti o prodloužení části protihlukové stěny u výjezdu z Máchovi ulice v Benešově při rekonstrukci silnice I. třídy. Dále také o situaci a návrhu řešení stavu cyklostezek.
Schůzka se týkala možností města Benešov ohledně uspořádání události, která by zvýšila povědomí o sportu Lakros.
Evidence kontaktů a schůzek Pirátské strany. API je na evidence-api.pirati.cz. Používá systém Open Lobby.
Podněty a připomínky pište na pirátském fóru. Kontakt na správce: jan.bednarik@pirati.cz